Jiří Melcelius byl ve své době velmi ceněným hudebníkem a skladatelem, ale dnes je jeho osobnost, stejně jako jeho dílo, téměř neznáma. Tento projekt je příspěvkem k znovuuvedení této velké české skladatelské osobnosti do odborného i širšího povědomí.

 

Projekt vznikl v návaznosti na bakalářskou práci Ladislava Horkého, která byla realizována na Akademii staré hudby brněnské Masarykovy univerzity. Obsahem práce bylo jednak shromáždění informací týkajících se skladatelova života a díla, jednak spartace a vytvoření kritické edice jeho skladby Missa absque Nomine z kroměřížského hudebního archivu. Ze dvanácti skladeb, které se v hudebním archivu Arcidiecézního muzea v Kroměříži dochovaly, byla proto pro spartaci zvolena právě Missa absque Nomine, která díky svému obsazení - CATB, dvoje housle, dvě violy a basso continuo - nabízí možnost uvést (a uvádět), ať už koncertně, nebo nejlépe přímo v rámci liturgie, tuto skladbu opět v život a zprostředkovat tak veřejnosti (aktivním hudebníkům a posléze i posluchačům) kontakt se skladatelovou osobností.

 

V rámci tohoto neziskového a nekomerčního projektu byla vytvořena webová prezentace, která informuje o skladateli a nabízí k volnému šíření partituru skladby. V návaznosti na spartaci byl vytvořen vokálně-instrumentální ansámbl, který skladbu Missa absque Nomine nastudoval a 8. září 2012 ji uvedl po více než 300 letech opět v život. Téměř přesně rok poté 14. září 2013 byla stejným ansámblem v novodobé premiéře uvedena další Melceliova kompozice Vesperae Canonicae Minores.