Skladba Missa absque Nomine, opsaná roku 1666 pro biskupskou kapelu jejím kapelníkem Pavlem Josefem Vejvanovským, obsahuje části mešního ordinária Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus/Benedictus a Agnus Dei. Svým obsazením poněkud vybočuje z Melceliova skladatelského stylu, nepoužívá v ní totiž tak jako v téměř všech dalších dochovaných skladbách obligátní trombony či clariny; vokální obsazení skladby Missa absque Nomine je CATB, koncertantní (sólové) úseky jsou střídány sborovými tutti, kde je colla parte doplňují dvoje housle a dvě violy; otextované úseky hudebně dále rozvíjejí vložené krátké instrumentální sonaty. V celé skladbě (kromě Kyrie) se střídají imitační úseky s homofonními, přičemž imitační struktury převažují.
Melcelius použil pro tehdejší dobu běžné kompoziční prostředky, použil je však nadmíru umným způsobem, s lehkostí a velmi působivě. Spartovaná skladba tak potvrzuje pověst Jiřího Melcelia jako výtečného skladatele, tak jak o ní hovoří dobové prameny a následně hudební encyklopedie a slovníky 18. století (více ZDE). Uvedení této skladby a dalších Melceliových děl do nového života snad přispěje k znovuobjevení jeho osobnosti a jeho skladby se postupně zařadí po bok skladbám Michnovým či Mazákovým.
Missa absque Nomine ke stažení v partituře ZDE. V případě zájmu o vokální partituru a jednotlivé nástrojové party napište na melcelius(zavináč)gmail.com, rádi Vám je poskytneme. |